مرکز مشاوره

نقشه گنج

مختص نهمی ها


خلاصه :

طرح هدایت تحصیلی نهم به دهم

هدایت تحصیلی نهم به مجموعه کارها و روش‌هایی گفته می‌شود که با هدف کمک به دانش آموزان پایه نهم برای برنامه ریزی و انتخاب رشته تحصیلی مناسب برای آینده شغلی و حرفه ای خود طراحی شده است.

در واقع فرایند هدایت تحصیلی نهم به طور کلی شامل شناسایی علاقه‌ها، استعدادها، نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و افراد است و معرفی رشته های تحصیلی متوسطه دوم و همچنین مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته نهم به دهم است.

تحصیل به عنوان یکی از مراحل مهم در زندگی هر فرد، موردمطالعه روانشناسان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گرفته است. با توجه به اهمیت دوره متوسطه تحقیقات صورت گرفته از مقطع دبیرستان به طور مستند مسأله هدر رفت نیروی انسانی، شکست های آموزشی و انتخاب های هدایت نشده را اثبات و آشکار نموده است. صدها جوانی که هرساله دبیرستان را ترک می کنند؛ این علاوه بر فارغ التحصیلان، شامل ترک تحصیل ها نیز می شود(در یافتن شغل و استفاده رضایت بخش از فرصت های اجباری ناتوان هستند).

اولین گام در انتخاب شغل، انتخاب برنامه آموزشی مناسب است. برای یک فرد، کسب تحصیلات در یک رشته، مهارت ها، علایق و توانایی هایی را به همراه دارد که منجر به یک زندگی رضایت بخش، موفق و شاد می شود. ازآنجایی که افراد علایق و توانایی های متفاوتی دارند پس هر شخص در حوزه های مختلفی میتواند موفق شود؛ بنابراین برای دانش آموزان، امکان کشف توانایی و علایق خود و هدایت شدن در مسیر شغلی و آموزش صحیح بیشترین اهمیت را دارد .

در جوامع کنونی برنامه راهنمایی یکی از جنبه های اساسی آموزش وپرورش به شمار می آید راهنمایی و هدایت تحصیلی را به عنوان آغاز همه هدایت ها توصیف می کند. راهنمایی تحصیلی نباید به سال های معینی در حیات مدرسه ی فرد محدود شود. بلکه الزام است راهنمایی برای تمام افراد و در تمام سطوح آموزش و پرورش یعنی از کودکستان تا پایان دانشگاه فراهم شود؛ بنابراین راهنمایی پویشی است مداوم که باید از کودکستان آغاز و تا دانشگاه ادامه یابد و الزم است دارای طرح کلی و واحدی باشد که به برنامه مدرسه پیوستگی داشته و از آن پیروی کند. استرانگ هدایت تحصیلی را به عنوان فرایند کمک به دانش آموزان میداند که باید یک برنامه آموزشی مناسب را طرح ریزی نموده و در آن پیشرفت کنند. این برنامه شامل تصمیمات درباره ی رشته، انتخاب دوره و تحصیلات پیشرفته، یادگیری مهارت ها و سازگاری در مدرسه که در سطوح مختلفی در برنامه دبیرستان هستند، می باشد. منظور از راهنمایی تحصیلی کمک کردن به دانش آموزان در انتخاب دروس یا رشته های تحصیلی، آگاهی از مقررات امتحانی، برطرف کردن مشکلات درسی و خلاصه هر مسئله و مشکلی است که برای دانش آموزان امکان بروز در کلاس درس یا مدرسه را دارد ، اما هدف از راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه، هدایت دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیازهای کشور است.

اهداف:

1. شناسایی استعدادها

2. شناسایی ویژگی‌های شخصیتی

3. کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی

4. تأیین مسیر آینده شغلی و حرفه ای

5. آمادگی دانش آموزان برای ورود به متوسطه دوم

یکی از اصلی ترین اهداف هدایت تحصیلی نهم، شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان است.

در واقع فرایند هدایت تحصیلی نهم این امکان را برای دانش آموزان فراهم کرده است تا بتوانند به راحتی استعدادها و علایق واقعی خود را پیدا کنند و در راستا این استعدادها و علایق، رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند و دوران متوسطه دوم خود را در این رشته تحصیل کنند.

گام های اجرای طرح:

1- آماده سازی مقیاس های تخصصی

2- تکمیل مقیاس توسط دانش آموزان پایه نهم

3- تفسیر مقیاس توسط متخصص مرکز

4- برگزاری همایش هدایت تحصیلی با حضور مادر یا پدر و دانش آموز

5- تکمیل اطلاعات تحصیلی پایه هفتم و هشتم و نهم تمام دانش آموزان

6- برگزاری جلسات مشاوره فردی با دانش آموز به همراه والدین و اعلام نظر تخصصی در زمینه هدایت تحصیلی

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران