
مرکز مشاوره
مرکز مشاوره موسسه آفتاب هشتم
خلاصه :
پيچيده شدن زندگي و تحول جامعه از حالتي ساده به صنعتي، در جوار منافع بي شمار آن، براي انسان مشکلات متعددي را نيز پديد آورده است. امروزه تصميم گيري در زمينه هاي گوناگون زندگي، همچون گذشته ساده نيست و به اطلاعات پيچيده، دقيق و جامع نياز دارد. انسان در اين دنياي پيچيده، متحول و در عين حال پر از ابهام بدون کمک موثر افرادي دلسوز و آگاه و علاقمند، نمي تواند خود را به خوبي بشناسد و هويت موفقي را شکل دهد. بر این اساس، نیاز روزافزون جامعه به مراکزی جامع و تخصصی در حوزه ی سلامت روح و روان در راستای کمک به بهره مندی از انسان های سالم، فرهیخته، ماهر و متخصص و با هدف رشد و توسعه خدمات مشاوره ای رشدی، پیشگیرانه و درمانی در جامعه، ضرورت می یابد.
خدمات رشدی مختص دانش آموزان و مراجعه کنندگانی است که می خواهند در زندگی خود موفق تر از آن چیزی که هستند باشند و به موفقیت های عالی تری در زندگی خود برسند. خدمات پیشگیرانه معطوف به دانش آموزان و مراجعه کنندگانی است که در حال حاضر گرفتاری یا مشکل خاصی ندارند، زندگی موفق هم دارند، ولی در آینده ممکن است دچار مسائل یا مشکلاتی شوند. خدمات درمانی معطوف به دانش آموزان و مراجعه کنندگانی است که به نحوی در زندگی خود از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، روحی، روانی و یا تحصیلی و شغلی دچار مشکل شده اند.
مرکز مشاوره آفتاب هشتم با ارائه خدمات مشاوره ای رشدی، پیشگیرانه و درمانی به عنوان متولی اصلی سلامت روح و روان دانش آموزان و مراجعه کنندگان، در چارچوب این آیین نامه تشکیل می گردد. هدف این مرکز تلاش در راستای ارتقای سطح سلامت روحی، روانی، اخلاقی، معنوی و تربیتی دانش آموزان و مراجعه کنندگان و پیشگیری از آسیب های روانی - اجتماعی است.
الف: خدمات مشاوره ای ودرمانی
در این بعد هدف مرکز مشاوره کاهش دادن وحل مشکلات عاطفی _ اجتماعی دانش آموزان در زمینه های مختلف است .
خدمات مشاوره ه ای مورد نظر عبارتند از:
1. مشاوره تحصیلی ( آموزش روشهای مطالعه ، یاداشت برداری ، تلخیص، ایجاد انگیزه تحصیلی ، کاهش اضطراب امتحان و ...)
2. مشاوره شغلی ( کمک به دانش آموزان جهت انتخاب و اشتغال به شغلی که با تخصص ، شخصیت ، علایق ، رغبت ها ، استعداد وتوانایی ذهنی آنان هماهنگ و سازگار باشد)
3. مشاوره فردی ( کمک انفرادی به دانش آموزان جهت کاهش حل مشکلات عاطفی نظیر افسردگی ، اضطراب و....)
4. مشاور گروهی ( تشکیل گروه های درمان با موضوعات مختلف نظیر: مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس، کاهش اضطراب، خود شناسی و......)
5. مشاوره اعتقادی ( کمک به دانش آموزان جهت ارتقاء مذهبی و استفاده از باورهای مذهبی آنان برای کاهش و حل مشکلات عاطفی آنان)
6. سنجش (استفاده از آزمون های روانی ازقبیل آزمون های سلامت روانی، هوش ،رغبت، شخصیت و......)
ب: خدمات پیشگیرانه
برنامه های پیشگیرانه در مشاوره، اهمیت فوق العاده ای دارد. دراین بعد، هدف مشاوران مرکز مشاوره، تنظیم و اجرای برنامه هایی است که از پیش آمدن مشکلات برای دانش آموزان جلوگیری به عمل می آورد. در واقع در این مورد مشاوران این مرکز سعی می کنند که با توسل به دو الگوی جدید پیشگیری، خدمات خود را ارائه دهند، این الگوی جدید عبارتند از :
1. پیشگیری متمرکز بر موقعیت
2. پیشگیری متمرکز بر شایستگی
هدف پیشگیری متمرکز بر موقعیت، کاهش یا حذف عوامل محیطی رفتار اختلال آمیز بوده و سعی می کند عوامل فشار آور محیطی را به حداقل برساند ولی هدف پیشگیری متمرکز بر شایستگی افزایش توانایی افراد برای کنار آمدن با شرایط است که ممکن است به رفتار اختلال آمیز منجر شود .
ج: خدمات رشدی
امروزه برنامه های مراکز مشاوره ، نه براساس دیدگاه بیماری نگر بلکه براساس دیدگاه سلامت نگر تدوین می شود و مراکز مشاوره مدرسه محور ارتقاء توانمندی های روانی _ اجتماعی دانش آموزان را در سرلوحه فعالیت هایشان قرار داده اند. به عبارت دیگر برنامه های این مرکز فقط برای استفاده دانش آموزانی که در زمینه های مختلف با مشکلات مواجه هستند ، تدوین نشده است. بلکه این مرکز برای دانش آموزانی که مشکلاتی خاص ندارند ولی خواهان ارتقاء رشد، به حداکثر رساندن توانایی ها و بالفعل کردن استعداد های خود هستد، برنامه های رشد را تدوین کرده است.